Szakmai beszámoló

NKA Múzeumi Szakmai Kollégium 2009. évi pályázata

Gyűjteménygyarapítás

 

Pályázati azonosító:  2309/0757

 

 

Szakmai beszámoló a Nemzeti Kulturális Alap

Múzeumi Szakmai Kollégiuma támogatásának felhasználásáról

 

 

 

Pályázati azonosító: 2309/0757

Támogatott: Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Múzeumi Igazgatóság

Tárgy: Gyűjteménygyarapítás

Hely: Mezőgazdasági Gépmúzeum Mezőkövesd

Honlap: www.hermuz.hu/gepmuz

 

 

A Nemzeti Kulturális Alap Igazgatóságának Múzeumi Szakmai Kollégiuma 100.000,-Ft vissza nem térítendő támogatást biztosított a B.A.Z. Megyei Múzeumi Igazgatósághoz tartozó mezőkövesdi Mezőgazdasági Gépmúzeumnak.

A fenti támogatási összeget a B.A.Z Megyei Múzeumi Igazgatóság 10.000,-Ft önrésszel egészítette ki, ez által 1 db jelentős technikatörténeti műtárgy megvásárlását valósítottuk meg 2009.október.13-án (műtárgyvásárlási nyugta csatolva).

 

 

 Matias Hofherr IN Wien típusú lovas járgány-vételára – 110.000Ft

  

A támogatási szerződésben megfogalmazott feltételeket teljesítettük, a fenti műtárgy a Múzeumba leszállításra került.

Tisztelettel megköszönjük műtárgy gyarapítási szándékunk támogatását, a Kollégiumnak további eredményes munkát kívánunk!

 

 

A Mathias Hofherr IN Wien lovas járgány bemutatása,
ismertetése

 

Hofherr Mátyás Dél Németországban Moosbenrendben született 1829-ben (180 évvel ezelőtt) kisgazda szülők gyermekeként. Inas éveit Franciaországban, Angliában, Svájcban töltötte, majd 1853-ban Hubary György magyar származású gyáros mezőgazdasági üzemében helyezkedett el, később 1862-től vezető állást vállalt Clayton-Shuttleworth & Comp bécsi gyárában. A rengeteg szabadalmat értékesítő tehetséges gépkonstruktőr 1869-ben
„M. Hoffher” néven saját üzemet alapított, fő terméke az angol mintára készült aratógép volt, amelyet folyamatosan korszerűsített.

Az 1870-es években a bécsi gyár hazánkban is több raktárt nyitott, megismertetve termékeit a magyar gazdaközösséggel.

1878-tól saját szabadalma szerint 1-6 lőerőig (tényleges) gyártott járgányokat, amelyekkel főleg saját cséplőgépeit működtette, de ezek (járgányok) alkalmasak bármilyen gép működtetésére is!

A Hofherr cégbe 1881-ben társul be a magyar származású szitagyáros Schrantz János, mint tőkéstárs, ezután a cég neve „Hofherr & Schrantz Cs. Kir. Szab. Mezőgazdasági Gépgyár” lett.

Ez a tény egyértelműen bizonyítja, hogy a megvásárolt járgány 1881 előtt készült, tehát 130 év körüli múltjával méltón egészíti ki a Mezőgazdasági Gépmúzeum 29 db- járgány gyűjteményét.

A „Hofherr gép” már a 19. század végén fogalommá vált egész Közép-Európában köszönhetően a tartósságának, könnyű kezelhetőségnek és versenyképes árának, hazánkban különös módon, nagy számban terjedtek el. A megvásárolt járgány még a gyár Budapesti letelepedése előtt készült, ezért fontos műtárgya lesz a már meglévő járgány sorozatunknak. Megvásárlását különös módon motiválta, hogy ma már egy-egy járgány felbukkanása különleges kuriózumnak számít még hiányos állapotban is.

A hazai magángyűjtőkhöz hasonlóan, a külföldiek is előszeretettel vásárolják.

A megvásárolt műtárgy Antal Antal (ragadványneve Bogár) szentistváni paraszt emberé volt, és valószínű, hogy előzőleg a helyi Egri Káptalan tulajdona volt az eladó Lengyel László – unoka szerint.

 

 

Mathias Hofherr IN. Wien típusú lovas járgány állapotleírása
(gyűjteménygyarapítás)

 

A megvásárolni kívánt műtárgy állapotát tekintve hiányosnak mondható: - hiányzik a két függesztő kengyel egyike, amelyet pótolni kell. Előnyére a másik kengyel, amelyben öntött feliratként „M. Hofherr I N. Wien” felírat olvasható hiánytalan (ép) állapotban megmaradt. A négylovas járgány tartó konzoljának egyike törött, ami hegesztésre, pótlásra szorul. Ugyancsak hiányos a koronakerék alatti meghajtó tengely fogaskereke (a fogak egy része letörött), ez a későbbiekben hegesztéssel kézi megmunkálással pótolható. A teljes faváz hiányzik (ami nem meglepő a gép korát tekintve), de a gyűjteményben található Clayton S Shuttleworth Ltd példány faszerkezetének mintájára rekonstruálható. Kijelenthetjük, hogy az M. Hofherr négylovas járgány hiányos alkatrészeinek pótlásával, majd a teljes szerkezet felújításával, a megfelelő korrózióvédelem után konzerválva a Mezőgazdasági Gépmúzeum 29 db-os lovas járgány gyűjteményének pótolhatatlan tárgya lesz!

 

 

Mezőkövesd 2009. november 26.

 

                                                                                                          Kádár Zoltán

                                                                                                         múzeumigazgató