Melléklet - szakmai beszámoló

NKA Múzeumi Szakmai Kollégium 2007. évi pályázata

2. témakör

Gyűjteménygyarapítás

Pályázati azonosító: 2309/535

 

Műtárgygyarapítás 2007

 Mezőgazdasági Gépmúzeum Mezőkövesd

 

A Nemzeti Kulturális Alap Igazgatóságának Múzeumi Kollégiuma által meghirdetett műtárgy gyarapítási pályázatán a mezőkövesdi Mezőgazdasági Gépmúzeum 350.000,-Ft vissza nem térítendő támogatásban részesült. Ebből az összegből két db ritka műtárgy, technikatörténeti emlék került megvásárlásra:
 

                        1./ HSCS magánjáró (gyártási év: 1940-es évek)   300.000,-Ft

 

                        2./ Lovas járgány (gyártási év: 1890-es évek)           75.000,-Ft
 

A N.K.A. Igazgatósága által biztosított vissza nem térítendő támogatás: 350.000 Ft

A lovas járgány vételárának 25.000,-Ft-os árkülönbözetét a B.A.Z Megyei Múzeumi Igazgatóság önrészként finanszírozta.

Pályázati azonosító: 2309/0535

 

 

A támogatási szerződésben megfogalmazott feltételeket teljesítettük, emellett minden rendelkezésnek eleget téve megköszönjük műtárgyvásárlási szándékunk támogatását!

 

 


 

Szakmai beszámoló
 

H.S.C.S magánjáró, megvásárolva a Nemzeti Kulturális Alap
 Igazgatóságának támogatásával
 

A „Hofherr és Schrantz” gépgyár 1990-ben jött létre Kispesten, majd 1912-ben megvásárolták a „Clayton & Shuttlewort Ltd” magyarországi telepeit és létrejön a „Hofherr-Schranz-Clyton-Shuttlewort  Magyar Gépgyári Művek” részvénytársaság, amely az elkövetkező évtizedben Közép-Európa legnagyobb mezőgazdasági gépgyárává fejlődött.
A Gyár 1924-ben kezdi el gyártani nyersolaj üzemű „izzófejes” nagysikerű stabilmotorjait, lokomobilokat és traktorokat, amelyek több évtizeden át egyik fő profillá válnak.
A megvásárolni kívánt műtárgy erőforrása egy 1940-ben gyártott H.S.C.S.. R. 20-22 nyersolaj lokomobil motorja, amelyet hasonlóan az R. 20-22 traktorral együtt kisgazdáknak gyártottak, kis sorozatban. Mivel ezekből, a nyersolaj lokomobilokból korlátozott példány készült, tudomásunk szerint ilyen megmaradt típus Magyarországon közgyűjteményben, valamint magángyűjtőknél sem található.
Az eladó elmondása szerint ezt a H.S.C.S. „magánjárót” egy R. 20-22 traktor megmaradt alkatrészeinek felhasználásával építették meg kisipari körülmények között, de nagyon nagy szaktudással. A magánjáró első-hátsó hídja, sárvédője R. 20-22-es traktor alkatrésze a sebességváltóval és a hajtóművel együtt, az erőforrás R. 20-22-es nyersolaj lokomobil motorja amint azt a mellékelt 1940-es gyári árjegyzékből származó fotó is mutatja.
Megállapíthatjuk, hogy ez az egyedi ritka műtárgy különös gondossággal lett megépítve, amely a magyar gépészek zsenialitását tükrözi. Ára, tekintettel egyediségére reális, a több mint 20 db H.S.C.S. jelzésű múzeumi műtárgy mellett méltó reprezentánsa a nagy múltú H.S.C.S. gépgyár termékcsaládjának.

H.S.C.S R 20-22-es nyersolaj lokomobil - H.S.C.S árjegyzék 1940

Állapotfelmérés:

A „H.S.C.S magánjáró” műszaki állapotát tekintve jónak mondható. Motorikus szempontból megállapításunk szerint üzembe helyezhető, gumitömlői cserére nem szorulnak, lemezalkatrészeinek egyengetése után a teljes felületét megtisztítva, lefestve nagyobb ráfordítás nélkül restaurálható, A hengerfej cseréje után, mint technikatörténeti ritkaság (egyedi darab), kiállításba helyezhető(működőképessé tehető).
A H.S.C.S. magánjáró vételára: 300.000,-Ft

Leltári szám:2007.1.1

HSCS magánjáró 1940-ben gyártott nyersolaj motorral

 

 


 

Lovas járgány (Serényi uradalom-Putnok)
 

A lovas járgányok öntöttvasból készültek és a szárazmalmok működési elvét követve fejlődtek ki az 1800-as évek közepén. Hazánkban a 19. század végén és a 20. század elején volt kiemelkedő szerepük, addig, amíg a külső és belső égésű motorok fokozatosan ki nem szorították a mindennapi használatból.
A lovas járgány az állati igaerőt alakítja át mechanikai munkává - forgó mozgássá, de egyúttal az első „mozgatható” erőgépek a kémiai energiát (hőenergiát) hasznosító erőgépek előtt.
A lovas járgányok ma már száz vagy ennél is idősebb ősi erőgépek, amelyek csak nagyon ritkán bukkannak fel a műtárgy piacon, ugyanis használatuk már az 1920-as évektől egyre ritkábbá vált. Az az óta fennmaradt példányok nagy részét az ócskavasgyűjtés és a külföldi gyűjtők majdnem teljes egészében eltüntették.
Egy-egy ilyen ősi „állati motor” felbukkanása kuriózumnak számít (ezt mi sem bizonyítja jobban, mint, hogy „nyugaton” egy-egy példány ára közel 1000 euró).
Múzeumunk rendelkezik az ország legnagyobb lovas járgány gyűjteményével, amely 26 db kiállított példányt jelent. A megvásárolt műtárgy nem rendelkezik öntött gyártó-felirattal, amely a tárgy korai készítésének idejét is jelzi.

Leltári szám: 2007.2.1

 

Állapotfelmérés:

A megvásárolt homlokkerekes lovas járgány korához képest nagyon jó állapotban van. Utolsó gazdája féltve őrzött kincsként olajozta, korróziótól védte, ezért felújítást, restaurálást nem igényel.
Megvásárlása, a nemzeti kulturális örökségünk veszélyeztetett példányaként kiemelten fontos, vissza nem térő alkalom volt.
A lovas járgány vételára: 75.000,-Ft

  

Lovas járgány (kétlovas) a Serényi uradalomból

 

 

 

Mezőkövesd, 2007.08.06.                                                               

                                                                                                                    Kádár Zoltán
                                                                                                                  múzeumigazgató